
O raporcie
Nasi interesariusze oczekują od nas kontynuowania publikacji raportów odpowiedzialnego biznesu:
„Trzeba pogratulować bankowi wytrwałości. Niech Zarząd wie, że to ma sens, raporty były, są i będą potrzebne.” – uczestnik panelu interesariuszy Banku Zachodniego WBK
Inne oczekiwania wobec nas znajdziesz TUTAJ., link otwiera się w nowym oknie
Główne etapy naszego procesu raportowania
Raporty odpowiedzialnego biznesu Banku Zachodniego WBK S.A. publikujemy w cyklu rocznym. Poprzedni raport wydaliśmy w 2016 roku, a obejmował dane za 2015 rok. Tegoroczny obejmuje dane dla spółki od 1.01.2016 do 31.12.2016 roku. Podobnie jak w zeszłym roku nasz raport opracowaliśmy zgodnie z międzynarodowymi wytycznymi raportowania Global Reporting Initiative G4, opcja CORE – poziom podstawowy.
Aby określić, które informacje najlepiej oddają najważniejsze kwestie odpowiedzialnego biznesu naszej działalności:
- Dokonaliśmy wewnętrznej analizy naszych praktyk i ich wpływu na społeczeństwo, gospodarkę i środowisko naturalne.
- Zapytaliśmy przedstawicieli naszych kluczowych interesariuszy o oczekiwania wobec nas i dostarczanych przez nas danych.
- Zrobiliśmy to m.in. za pomocą ankiet do pracowników Banku Zachodniego WBK (ankietę online wypełniło 109 osób) i do naszego otoczenia zewnętrznego (ankietę online wypełniło 196 osób).
- Przeprowadziliśmy panel interesariuszy wg wytycznych standardu dialogu z interesariuszami AA1000SES (wzięło w nim udział 30 osób).
- Finalne decyzje dotyczące istotności zidentyfikowanych tematów do zaraportowania, tzw. aspektów raportowania, podjęli przedstawiciele najwyższej kadry zarządzającej Banku. Członkowie zarządu i menedżerowie (w sumie 36 osób) dokonali analizy istotności raportowanych tematów podczas warsztatu walidacyjnego dotyczącego struktury raportu i raportowanych danych.
Bieżący raport nie wiąże się ze znaczącymi zmianami dotyczącymi zasięgu raportowania czy też zastosowanych metod pomiaru w stosunku do raportu poprzedniego. Dotyczy on działań spółki Bank Zachodni WBK S.A. oraz efektów tych działań.
Wszystkie aspekty raportowania, które zostały uznane w procesie określania treści raportu za najistotniejsze, wpływają zarówno na naszą organizację i jej cele, jak i na nasze otoczenie.
Aspekty raportowania
![]() |
Wpływ na bank | Wpływ na otoczenie |
---|---|---|
Odpowiedzialna sprzedaż i przeciwdziałanie missellingowi | ||
Etyczna komunikacja marketingowa i rzetelne, zrozumiałe dla klientów informowanie o produktach i usługach | ||
Jakość obsługi klientów i poziom ich satysfakcji | ||
Bezpieczeństwo usług, transakcji i danych klientów | ||
Różnorodność i równość szans w miejscu pracy, w tym równe wynagradzanie kobiet i mężczyzn | ||
Rola wartości i etyki w kulturze organizacyjnej, w tym budowanie odpowiedzialnych postaw pracowników | ||
Zgodność z regulacjami | ||
Bankowość mobilna i internetowa oraz podejście do bezpośredniego kontaktu z klientem (sieć placówek) | ||
Portfolio produktów, w tym nowe produkty i innowacje | ||
Strategia banku i kierunki jego rozwoju |
Pozostałe aspekty:
- Edukacja i szkolenia pracowników
- Przeciwdziałanie korupcji
- Wsparcie klientów w trudnych sytuacjach
- Wyniki ekonomiczne banku
- Dostępność usług i otwartość banku na różnorodnych klientów, w tym dla niepełnosprawnych, seniorów itp.
- Benefity dla pracowników i ich rodzin
- Edukacja i szkolenia przedstawicieli banku niebędących jego pracownikami
- Produkty i inicjatywy dla MŚP
- Zasady wyboru dostawców usług i produktów uwzględniające kryteria środowiskowe, społeczne i przestrzegania praw człowieka
- Edukacja finansowa dzieci, młodzieży i dorosłych, w tym klientów
- Zasady udziału w życiu publicznym
- Skala zatrudnienia i zapewnianie miejsc pracy
- Zaangażowanie społeczne i wspieranie społeczności lokalnych
- Przeciwdziałanie łamaniu praw człowieka
- Zdrowie i bezpieczeństwo w miejscu pracy
- Wpływ na odpowiedzialne wykorzystywanie zasobów środowiska naturalnego
- Transparentne zasady współpracy z dostawcami, w tym zrozumiałe dla nich informowanie o kryteriach
Podziękowania
W pracę nad raportem odpowiedzialnego biznesu, co roku angażuję się bardzo duże grono osób, za co serdecznie dziękujemy i co bardzo cenimy. To dzięki ich zaangażowaniu i wsparciu możemy później nazywać ten materiał – raportem społecznym.

Szczególne podziękowania kierujemy do naszych interesariuszy zewnętrznych, którzy poświęcili swój czas, aby ocenić ubiegłoroczny raport oraz wskazać tematy, które ich zdaniem powinniśmy opisać.
Dziękujemy również wszystkim tym którzy, napisali o swoich oczekiwaniach w ankiecie – zarówno pracownikom, jak i interesariuszom zewnętrznym.
W tym roku chcieliśmy również bardzo podziękować, za wyjątkowe zaangażowanie w cały proces pracy nad raportem członkowi zarządu – Marcinowi Prellowi, który z ramienia Zarządu reprezentował bank podczas spotkań z interesariuszami i brał aktywny udział procesie tworzenia raportu.
Raport ten nie powstałby bez pomocy i zaangażowania pracowników Banku Zachodniego WBK. Dziękujemy wszystkim dyrektorom jednostek, którzy uczestniczyli w określeniu kwestii najistotniejszych z punktu widzenia naszej organizacji. Nasze szczególne podziękowania kierujemy do osób, które pomagały nam w konsultacji treści tegorocznego raportu, dostarczyły niezbędne dane, zgodne z wymogami Global Reporting Initiative (GRI) oraz uczestniczyły w procesie weryfikacji raportu przez niezależnego audytora. Byli to:
- Banasiak Beata,
- Berdych Katarzyna,
- Błażukiewicz Anna,
- Borkowska Monika,
- Broniarz Małgorzata,
- Ceitel Lidia,
- Czylkowska Lidia,
- Dominiczak Katarzyna,
- Dziewulska-Mucha Aleksandra,
- Filipowska-Stempin Aneta,
- Gajewska Joanna,
- Gierasimowicz Kamil,
- Glińska-Pytlarz Agnieszka,
- Hoppel Michał,
- Ignaczak Ewelina,
- Jakubowska Maria,
- Janiak Maria,
- Kaczmarczyk Agata,
- Kaczmarowska Olga,
- Kamińska Justyna,
- Kaźmierczak Bartosz,
- Kędzierski Kamil,
- Konopka Magdalena,
- Krawczuk Marcin,
- Krawczyk Elżbieta,
- Nachyła Agnieszka,
- Niedziółka Angelika,
- Okoń Dorota,
- Osińska Agnieszka,
- Rzepliński Janusz,
- Rzymska Ewelina,
- Sokal Andrzej,
- Stadler Dorota,
- Staśczak Dariusz,
- Słaba Dorota,
- Szymańska Joanna,
- Taterka Leszek,
- Tomaszewska Małgorzata,
- Walaszczyk-Szymańska Marta,
- Włodarski Maciej,
- Wolf Ewa,
- Woźniczka Małgorzata,
- Żulewski Jakub.
Bardzo serdecznie dziękujemy również wszystkim pracownikom Banku Zachodniego WBK, którzy wzięli udział w sesji zdjęciowej, która została wykorzystana do zilustrowania treści zawartych w raporcie.
Raport, który Państwo macie przed sobą to efekt pracy i zaangażowania wielu osób.
Raz jeszcze, wszystkim serdecznie dziękujemy.